عوارض سیکس پک برای خانم ها

عوارض سیکس پک برای خانم ها

عوارض سیکس پک برای خانم ها

آیا سیکس پک برای خانم ها ضرر دارد؟ برای اکثر زنان داشتن شکم شش تکه در حالی که رابطه سالمی با غذا و ورزش دارند، بسیار غیر طبیعی است. این به این دلیل است که زنان به طور کلی به حداقل 20% چربی بدن نیاز دارند تا بتوانند بارور بمانند و چرخه های قاعدگی منظم داشته باشند.

اکثر مربی های بدنسازی می‌گویند، اگرچه ممکن است برای برخی از زنان چالش‌ برانگیزتر باشد که به سیکس پک دخترونه در خانه دست یابند، اما همه افراد شکم دارند و این بستگی به میزان چربی بدن آنها دارد. او خاطرنشان می کند از آنجایی که مردان نسبت به زنان چربی بدن کمتری دارند، درآمدن عضلات شکم آنها آسان تر است.

همه چیز به ژنتیک برمی گردد. نوام تامیر مدیر عامل و موسس TS Fitness در شهر نیویورک می گوید: آناتومی هر فرد متفاوت است، و این باعث می شود عضلات راست شکمی (معروف به ماهیچه های شش تکه) یا همان سیکس پک برای همه متفاوت باشد.

 

عوارض شکم شش تکه

مزایای داشتن سیکس پک زنان چیست؟

عضلات شکم نتیجه داشتن یک هسته بدنی قوی است. هر کس شش یا ده عضله شکمی دارد. اینکه چه تعداد از این عضله ها را در زیر پوست شکم خود می بینید به دو عامل بستگی دارد. اولین مورد این است که چقدر چربی دارید چون لایه های چربی عضلات شکم را پنهان می کند.

دوم این است که عضلات کمکی شما چقدر قوی و سفت هستند. شما ماهیچه هایی در پهلوها و پشت خود دارید و بافت کلاژن همبند آنها به دور شکم شما می پیچد که باعث می شود عضله شکم مشخص و برجسته شود. این “قسمت های سفید” است که عضله را مشخص می کند. آن قسمت های سفید به سایر عضلات متصل می شوند و از عضله اصلی راست روده عبور می کنند. هر چه قوی تر باشند بیشتر جلوی آن را می کشند.

تمرینات شکم نه تنها برای آقایان بلکه برای خانم ها نیز مورد استفاده قرار میگیرد. این تمرین ها که برخی از آن ها شامل کرانچ, پلانک و ورزش های کاردیو مانند دویدن و شنا می باشند برای تقویت عضلات شکم و از بین بردن چربی شکم بسیار کارآمد هستند.

مضرات سیکس پک در زنان

اگر اینستاگرام یک فرد, به شما می‌گفت که عضلات شکم سیاه‌ رنگ ترند و مد هستند و یا برای «سالم» بودن به یک شکم شش تکه نیاز دارید. آیا واقعا شما می پذیرفتید؟ و یا فقط به این دلیل که هر مردی می‌خواهد سیکس پک درست کند، بدان معناست که هر زنی باید برای شکم تخت تکه ای نیز تلاش کند؟ واقعا، پاسخ هر دو سوال خیر است.

منظور این است که هیچ شکی وجود ندارد که شما به یک هسته قوی برای حمایت از بدن و به ویژه پشت خود در اشکال مختلف حرکت روزانه نیاز دارید. و شکم صاف و عاری از نفخ یا چربی اضافی بدن مطمئناً یک هدف عالی است، اما اغلب اوقات این نشانه سلامتی برای یک زن به خصوص در سن باروری نیست.

عضلات شکم جذاب هستند، اما بیشتر زنان به کمتر از 14 تا 15 درصد چربی بدن نیاز دارند و مگر اینکه شما از نظر ژنتیکی مستعد این کار باشید یا زندگی خود را وقف فعالیت های ورزشی کرده باشید،در غیر این صورت داشتن سیکس پک بسیار دشوار است.

اگر بیش از حد کاهش چربی داشته باشید و به کمتر از 12 یا 13 درصد چربی بدن خود را برسانید و در این صورت خطر از دست دادن قائدگی، پوست بد، از بین رفتن سطح انرژی یا متابولیسم بدن و به طور بالقوه خود را در معرض خطر کاهش تراکم استخوان قرار خواهید داد، به خصوص اگر خیلی سریع وزن کم کنید.

 

تناسب اندام خانم ها

بنابراین تعادل بسیار خوبی است که آن را به درستی انجام دهید و در نهایت، آیا سیکس پک اینقدر برای شما ارزش دارد؟ فقط به یاد داشته باشید که عضلات شکم به طور خودکار با تناسب اندام یا سلامتی برابری نمی کنند. آنها به سادگی به این معنی هستند که درصد چربی بدن شما پایین است.

تضمینی است که می‌توانید با تناسب اندام، لاغری فوق‌العاده و بدن سالم و پرانرژی داشته باشید. راز این است که هیچ کار شدیدی انجام ندهید و به مرور زمان کالری دریافتی خود را کمی کاهش دهید، به آرامی تمرینات خود را افزایش دهید، ثابت باشید، آن را آهسته انجام دهید، به هورمون های خود شوک وارد نکنید!

تفاوت بین شکم و هسته بدن چیست؟

دستیابی به یک هسته بدنی قوی و داشتن شکم صاف واقعاً دو چیز متفاوت هستند. شکم عضله ای ممکن است توجهات زیادی را به خود جلب کند زیرا آنها ماهیچه های سطحی هستند که دقیقاً زیر پوست خود می بینید، اما هسته مرکزی چیز دیگری است که ساختار مرکزی بدن شما را تشکیل می دهد و پشت شما را پشتیبانی می کند، وضعیت بدن را بهبود می بخشد و عملکرد ورزشی را افزایش می دهد.

اگر به طور منظم ورزش می کنید و وزن مناسبی دارید اما باز هم شکم دارید، چقدر باید لاغر باشید تا تعریف عضلانی بودن روی شکم خود را ببینید؟

تقریباً همه چیز به رژیم غذایی و سبک زندگی بستگی دارد و حتی در این صورت هم هیچ تضمینی وجود ندارد! من صادقانه معتقدم که همه نیازی به داشتن عضلات شکم شش تکه برای نمایش ندارند تا زمانی که سالم هستید، احتمالاً زیبا و زنانه به نظر می رسید و همان طور که هستید عالی به نظر می رسید!

 

رژیم غذایی برای ساختن سیکس پک خانم ها

رژیم غذایی برای ساختن سیکس پک خانم ها

رژیم غذایی برای ساختن سیکس پک عبارت است از : کربوهیدرات کم، حذف قند و غذاهای فرآوری شده، در عین حال سرشار از سبزیجات تازه، میوه، پروتئین های با کیفیت و چربی های سالم، به ویژه آنهایی که حاوی امگا 3 هستند.

کاهش سطح کورتیزول از طریق خواب با کیفیت (حداقل 7 ساعت)، مصرف کم قهوه، ورزش فراوان (بعضی با شدت بالا، برخی بسیار آهسته و طولانی تر، مانند پیاده روی آخر هفته)، همراه با زمان استراحت زیاد و مکمل های غذایی و منیزیم برای کاهش وزن به شما کمک می کند.

یک برنامه تمرینی هوشمند که شامل ترکیبی از جلسات قدرتی، HIIT کاردیو، حرکت عملکردی و چرخشی، و همچنین برخی از تمرینات مانند پلانک برای شکل دهی عضلات شکم می باشد.

سیکس پک برای خانم ها در یک ماه

آیا ساختن سیکس پک در یک ماه امکان پذیر است ؟ آماندا باتلر، مربی Aaptiv توضیح می‌دهد: « بستگی به ژنتیک و میزان تمرین دارد. انواع مختلفی از بدن وجود دارد و این به ژنتیک شما نیز بستگی دارد. برخی افراد به طور طبیعی بدنی لاغر و ورزشی دارند، در حالی که برخی دیگر باید کمی بیشتر کار کنند. کاهش چربی بدن راه کلیدی برای نمایان کردن سیکس پک است. با این حال، سیکس پک برای زنان به طور کلی، چربی بدن باید حدود 20 درصد یا بیشتر باشد تا بارور بماند و چرخه های قاعدگی منظم داشته باشد. یک مرد می تواند میزان چربی بدن تا شش درصد کاهش دهد و همچنان “سالم” در نظر گرفته شود.

برخی از شایعات رایج در مورد سیکس پک چیست ؟

به گفته شی ساندرسون، موسس و سرمربی Body Language Wellness در شیکاگو، بزرگترین شایعه این است که برای به دست آوردن سیکس پک باید تعداد زیادی کرانچ انجام دهید. او می‌گوید: «مطمئناً، شما باید تمرین‌های اصلی عملکردی را انجام دهید، اما اگر می‌خواهید واقعاً تمرین‌های ورزشی انجام شود، باید روی رژیم غذایی نیز تمرکز کنید. همانطور که Munye می گوید، عضلات شکم در واقع در آشپزخانه ساخته می شوند.

 

muscular stomach

شایعه بزرگ دیگر این است که داشتن سیکس پک نشانه سلامتی است اما باتلر تأکید می کند: «داشتن شکم شش تکه لزوماً مساوی با سالم بودن یا داشتن یک هسته بدنی قوی یا داشتن اعتماد به نفس یا شاد بودن نیست ». در بیشتر موارد، این به دلیل داشتن درصد چربی بسیار پایین بدن است که معمولاً به معنای رژیم و ورزش شدید می باشد.

پیشنهاد مقاله : طریقه ساختن سیکس پک در 30 روز

توصیه های مربی های حرفه ای بدنسازی برای ساختن شکم شش تکه

شارون فایریزن:

با معده خالی ورزش کنید

همیشه با معده خالی ورزش کنید، کالری و چربی ذخیره شده را می سوزاند. بسیاری از افراد قبل از رفتن به باشگاه اشتباه می کنند که یک موز که می تواند معادل دو تکه نان باشد میخورند و نمی دانند چرا وزن کم نمی کنند. بدن شما ابتدا آن موز را قبل از اینکه شروع به سوزاندن چربی های بدن کند، می سوزاند. اما زمانی که موز سوزاندن شما تمام شد، دیگر از باشگاه خارج شده اید!»

 

کریس کاریدی:

CrossFit را امتحان کنید

من از استفاده از عبارت کلیشه‌ای «شکم‌ها در آشپزخانه ساخته می‌شوند» دوری میکنم. گفتنی است، کراس فیت برای من کلیدی بوده است. من هیچ وقت تمرینات سنتی شکم را انجام نمی دهم. در عوض، هسته بدن از طریق حرکات هالتر، ژیمناستیک، و تمرینات آماده سازی پرورش می یابد.

 

کیتی گراهام:

تمرینات شکمی را از چندین زاویه کار کنید.

“من دریافته ام که تنها کاردیو نمی تواند شکمی شش تکه ای را که به دنبالش بودم به من بدهد. من شروع به دیدن عضلات شکمم نکردم تا زمانی که چیزی را که «تریفکتا» می نامم ترکیب کردم – اسپیننگ برای کاردیو، روئینگ برای شکم و کمر  و TRX برای تمرینات قدرتی و بدن. ترکیبی از کار کردن ماهیچه‌ها به روش‌های مختلف است که شما واقعاً بعد از شروع میتوانید تغییرات را ببینید، بالاخره شما در حال کار از چندین زاویه هستید! همچنین برای من مهم است که استخوان‌ها و مفاصلم را با پودر پروتئین کلاژن مانند پروتئین کلاژن پرورش دهم.»

 

شکم شش تکه مناسب خانم ها

دانیل هامو:

مطمئن شوید که از نفخ رنج نمی برید.

«مطمئن شوید که مشکل شما نفخ معده نیست. فیبر کمک می کند با یبوست که می تواند باعث گشاد شدن شکم شود، مقابله کند. هنگامی که شروع به افزایش فیبر در رژیم غذایی خود می کنید، باید آب بیشتری نیز بنوشید، زیرا فیبر محلول در آب است، در غیر این صورت ممکن است در نهایت دچار یبوست شوید. روزانه دو تا سه لیتر آب مصرف کنید. سدیم و پتاسیم الکترولیت هایی هستند که مسئول تعادل آب در بدن ما هستند. سدیم باعث احتباس آب می شود و پتاسیم آب اضافی را دفع می کند و به شما کمک می کند شکمی صاف تر و بدون نفخ داشته باشید. سعی کنید سدیم را محدود کنید و غذاهایی که به طور طبیعی سرشار از پتاسیم هستند را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بیشتر میوه ها و سبزیجات سرشار از پتاسیم هستند.

 

الیسون متسلار :

عضلات شکم خارج از آشپزخانه ساخته نمی شوند.

بهترین توصیه من در مورد چگونگی داشتن شکم عضلانی ساده است: تغذیه سالم، وزنه زدن و هیدراته کردن! شما فقط باید دو تا سه بار در هفته به بدن خود تمرین دهید و مطمئن شوید که به اندازه کافی استراحت کنید. عضلات شکم بیشتر در خارج از باشگاه ساخته می شوند تا در باشگاه، بنابراین داشتن یک سبک زندگی سالم ضروری است. مطمئن شوید که یک رژیم غذایی با پروتئین بالا می خورید و در صورت سیر شدن غذا را متوقف کنید. الیسون متسلار، 30 ساله، بنیانگذار Healthy Alibi.

 

چگونگی داشتن شکم عضلانی

 

ساشا گدک:

آب هندوانه بنوشید.

«در طول ماه‌های گرم تابستان، به راحتی اجازه می‌دهید هیدراتاسیون بدنتان از بین برود، به‌ویژه زمانی که بیرون هستید، از آنجایی که هر تابستان هوس هندوانه می کنم، چیزی است که دوست دارم هم آب بدنم و هم قند مورد نیاز بدنم را تامین کنم. همچنین دریافته‌ام که کار روی تمرین دادن تمام عضلات مرکزی بدنم، اطمینان از ضربه زدن به جلو، پهلوها (مورب)، و حتی پشتم مهم است.» -ساشا گدک، 32 ساله، مدیر طبابت.

 

ایلاریا کاواگنا:

پروتئین مصرف کنید.

و چربی های سالم , بله، برای سوزاندن چربی به چربی های سالم نیاز دارید!

پروتئین به شما کمک می کند تا عضله بدون چربی بسازید و چربی بدن را بسوزانید، همانطور که خوردن چربی های سالم مانند آنهایی که در آجیل خام، کره آجیل، روغن ماهی و روغن زیتون یافت می شود، ایلاریا کاواگنا، 45 ساله، مربی پیلاتس.

 

بورگری، متخصص تغذیه جامع نگر

تمام بدن را تمرین دهید.

“یک گزینه برای من حرکت مداوم با استفاده از کلیه قسمت های بدن مانند TRX بوده است. من چند حرکت را به صورت متوالی با حداقل زمان استراحت در بین ست ها انجام خواهم داد. این به ماهیچه های من اجازه می دهد تا چندین دقیقه تحت تنش ثابت بمانند.

 

Building a six pack

بیانکا چی چالمرز:

یک رنگین کمان کربوهیدرات خوب بخورید.

وقتی صحبت از شکم شش تکه می شود، رژیم غذایی بسیار مهم است. من همیشه رنگین کمانی از رنگ‌ها را می‌خورم و همیشه کربوهیدرات می‌خورم، اما فقط کربوهیدرات‌های خوب مانند کینوا، سیب‌زمینی شیرین، کدو تنبل و غیره. من باید برای سوخت بدنم کربوهیدرات بخورم تا بتوانم ورزش کنم و سپس با پروتئین‌ها ترکیب کنم تا به عضلات کمک کند.”بیانکا چی چالمرز، 37 ساله مدل و موسس نشریه دیجیتال”

 

سارا بوی:

خودت را با کسی مقایسه نکن.

«اگر هنوز در مسیر ساختن شکم شش تکه خود هستید، شخصیت اینستاگرامی را برای کپی برداری انتخاب نکنید. خودتان را با کسی که در کنارتان است مقایسه نکنید. در عوض، توجه کنید که چگونه بعد از هر کلاس، هر وعده غذایی سالم، احساس قوی‌تری می‌کنید. مهمتر از همه، به یاد داشته باشید که وقتی می بینید که عضلات مرکزی بدن شما در نتیجه کار سخت شما ظاهر می شوند، نمی توانید به سادگی دست از کار بکشید. داشتن شکم شش تکه تعهد مادام العمر به تغذیه سالم، تمرینات مداوم و پذیرش آنچه که ژنتیک به شما داده است است. سارا بوی، 32 ساله، مدیر و مربی استودیو [solidcore].

 

لیودا بوزینووا:

تمرینات دوی سرعت HIIT را انجام دهید.

من شکم شش تکه ام را به تمرینات دوی سرعت Mission Lean که در پیست و تردمیل انجام می دهم مربوط می دانم. وقتی دوی سرعتم را انجام می‌دهم با 85 تا 100 درصد حداکثر ظرفیت مطلقم، پاهایم به معنای واقعی کلمه نمی‌توانند سریع‌تر حرکت کنند. برای یک تا سه دقیقه بسته به تمرین می‌دووم. من 30 ثانیه یا کمتر برای استراحت در این بین وقت می گذارم. من هرگز در طول تمرین معطل نمیکنم. زمان زیادی نیست، شاید در مجموع 15 دقیقه برای دوی سرعت (به علاوه گرم کردن و خنک کردن). بعدش استراحت میکنم تمرینات دوی سرعت آنقدر شدید هستند که بدن من نه تنها در تمرین واقعی بلکه برای روزها پس از آن چربی می سوزاند.  لیودا بوزینووا، 31 ساله، یکی از بنیانگذاران Mission Lean و مربی شخصی دارای گواهینامه ACE و متخصص تغذیه تناسب اندام می باشد.

کویانا برگس:

مطمئن شوید که رژیم غذایی شما درست است.

«امروزه همه به دنبال شکم شش تکه هستند. در حالی که هیچ راز واقعی در دستیابی به شکم شش تکه وجود ندارد، اجازه دهید بر اهمیت تمرکز بر رژیم غذایی خود تأکید کنم! من مطمئن می شوم که پروتئین بدون چربی کافی، برای کمک به ساخت عضله را می خورم و بعد از تمرین با کربوهیدرات های پیچیده سوخت گیری می کنم. —کویانا برگس، 34 ساله، ورزشکار و مربی شخصی RSP Nutrition.

 

یوهانا استاوراکاکی:

مقاوم باش.

«ماهیچه های شکم نتیجه قوام هستند. بر خلاف سایر گروه های عضلانی که بعد از تمرین نیاز به استراحت دارند، عضلات شکم به استراحت نیاز ندارند. اگر رژیم غذایی خود را رعایت کنید، مقدار زیادی آب بنوشید، تمرینات هوازی انجام دهید و از یک برنامه خوب پیروی کنید، عضلات شکم شما ظاهر می شوند. هر چند همه چیز برای پیشرفت زمان می برد. برای ساختن یک بدن سال ها طول می کشد نه فقط یک هفته یا چند روز. ثبات رمز کلیدی است.» – یوهانا استاوراکاکی، 33 ساله، مدیرعامل استنوس

 

آندریا راجرز:

عدم تحمل غذایی خود را بشناسید.

فهمیدن اینکه چه میزان تحمل غذایی ممکن است داشته باشید (چه چیزی باعث نفخ شکمتان می شود) و چه چیزی برای روده شما سخت است به حفظ یک رژیم غذایی متعادل و سالم کمک می کند. همه چیز به این بستگی دارد که چگونه مصرف غذای خود را متعادل کنید. من خودم را از هیچ نوع غذایی محروم نمی‌کنم، اما روی کنترل وعده‌ها تمرکز می‌کنم و مطمئن می‌شوم که غذای واقعی و سالم می‌خورم.» -آندریا راجرز، 37 ساله، بنیانگذار Xtend Barre.

12 دیدگاه برای “عوارض سیکس پک برای خانم ها

  1. مهسا ارزنده گفته:

    من واقعا فکر میکردم سیکس پک برای خانم ها خوبه و نشانه سلامتی بدن هستش ولی واقعیت این نبود.. ممنون از مقاله خوبتون.

  2. samira گفته:

    سیکس پک برای خانم ها بهتره یا شکم پر از چربی ؟؟؟؟؟ من شخصا سیکس پک انتخاب میکنم حتی اگر عوارض داشته باشه

  3. سهیلا گفته:

    داشتن سیکس پک برای خانم ها واقعا اجباری شده حالا هرچقدر هم بگید خوب نیست یا عوارض داره

    • آی فیتنس گفته:

      بله ولی حتما داشتن سیکس پک برای خانم ها یا آقایون اجبار نیست ولی وزن ایده آل برای سلامتی لازمه

  4. سارینا گفته:

    من خودم و دوستم چند سال داریم ورزش میکنیم و سیکس پک داریم , نه تا حالا مشکلی داشتیم نه چیزی , دوستم باردار هم شده و مشکلی نداشته. نمیدونم چرا انقدر با خانم ها مشکل دارند که انقدر مقاله مینویسند که سیکس پک برای زنان عوارض داره و … هنوز خیلی از دخترا نمیدونن سیکس پک زنان چیست ؟ چرا آخه

    • آی فیتنس گفته:

      درود بر شما دوست عزیز
      همان طور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم, زنان به طور کلی به حداقل 20 درصد چربی بدن نیاز دارند تا بتوانند بارور بمانند و چرخه های قاعدگی منظم داشته باشند. اگر میزان چربی بدن شما کمتر از 20% باشد ممکنه در طولانی مدت دچار مشکلات جسمی و حتی روحی شوید و به سلامتی شما آسیب برساند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی WhatsApp Chat

× پشتیبانی واتساپ