تاثیر ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی

تاثیر ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی

تاثیر ویتامین D در دوران بارداری و شیردهی

ویتامین D در دوران بارداری برای کمک به ساخت استخوان ها و دندان های کودک شما بسیار مهم است. مقدار ویتامین D مورد نیاز شما در دوران بارداری در میان متخصصان مورد بحث است، برخی 600 واحد بین المللی (IU) در روز و برخی دیگر 1000 تا 2000 IU در روز را توصیه می کنند. از پزشک خود در مورد میزان ویتامین D مورد نیاز در دوران بارداری و مصرف مکمل راهنمایی بخواهید. ماهی و تخم مرغ حاوی ویتامین D هستند و برخی محصولات غذایی با ویتامین دی غنی می شوند. با این حال، دریافت کافی از این ویتامین مهم در دوران بارداری ممکن است سخت باشد.
در این مقاله خواهیم دانست:

چرا در دوران بارداری به ویتامین D نیاز دارید؟

بدن شما در دوران بارداری به ویتامین D نیاز دارد تا سطح مناسبی از کلسیم و فسفر را حفظ کند که به ساخت استخوان‌ها و دندان‌های کودک شما کمک می‌کند. ویتامین D برای سلامت بینایی و پوست نیز مهم است.کمبود ویتامین D در دوران بارداری شایع است و می تواند منجر به رشد غیرطبیعی استخوان، شکستگی یا راشیتیسم در نوزادان شود.
برخی از مطالعات کمبود ویتامین D را با خطر بالاتر عوارض بارداری مانند دیابت بارداری، پره اکلامپسی، زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد مرتبط می‌دانند، اما تحقیقات بیشتری برای تایید این ارتباط این موارد با ویتامین دی مورد نیاز است. علائم کمبود ویتامین D می تواند نامحسوس باشد. این علائم ممکن است شامل درد عضلات، ضعف، درد استخوان و نرم شدن استخوان ها باشند که ممکن است منجر به شکستگی شوند.

توجه: شما همچنین می توانید بدون هیچ علامتی کمبود ویتامین D داشته باشید. و اگر در دوران بارداری شما این اتفاق بیفتد، کودک شما نیز ممکن است دچار کمبود شود.

 

مصرف ویتامین دی در بارداری

میزان مصرف ویتامین D برای خانم های باردار

دوز ویتامین D موضوعی است که در بین متخصصان مورد بحث است و مقادیر توصیه شده برای زنان باردار از 600 تا 2000 واحد بین المللی (IU) در روز متغیر است. موسسه پزشکی در حال حاضر توصیه می کند که همه زنان زیر 70 سال , چه باردار باشند و چه شیرده 600 واحد بین المللی (IU) ویتامین D یا 15 میکروگرم (mcg) در روز دریافت کنند.
اما بسیاری از کارشناسان معتقدند که 600 واحد بین المللی تقریباً کافی نیست. برخی از محققان دریافته اند که مقادیر بالاتر، نزدیک به 1000 تا 2000 واحد بین المللی در روز، ممکن است فواید بیشتری داشته باشد. مطالعات بیشتری برای درک میزان مصرف ایده آل ویتامین D برای زنان باردار و شیرده مورد نیاز است. از دکتر متخصص یا مشاورین مراقبت های بهداشتی در مراکز بهداشت محله در مورد مقدار مصرف قرص ویتامین D مورد نیاز خود در دوران بارداری راهنمایی بخواهید.

پیشنهاد مقاله : بهترین زمان مصرف ویتامین D

 

بهترین غذاهای دارای ویتامین D

بهترین غذاهای حاوی ویتامین D در دوران بارداری

روغن کبد ماهی، ماهی های چرب و تخم مرغ همگی حاوی ویتامین D هستند. اما بسیاری از غذاهای دیگر به طور طبیعی حاوی ویتامین D نیستند، بنابراین مقدار زیادی از این محصولات با ویتامین D غنی شده است. برای دریافت بیشتر این ویتامین مهم، برچسب های محصولات را بررسی کنید: برخی از پنیرها، ماست ها و غلات. با ویتامین دی غنی شده اند، در حالی که برخی محصولات دیگر حاوی ویتامین دی نیستند. شیر منبع خوبی است، به شرطی که شیرهای فرآوری شده با ویتامین D غنی شده باشند.
در اینجا برخی از بهترین منابع غذایی ویتامین D آورده شده است:

1 قاشق غذاخوری روغن کبد ماهی کاد: 1360 IU
850 گرم قزل آلای پخته شده: 654 IU
850گرم ماهی آزاد پخته شده: 570 IU
1 تخم مرغ بزرگ 1000 IU

آیا در دوران بارداری به مکمل ویتامین D نیاز دارید؟

ممکن است در دوران بارداری نیاز به مصرف قرص ویتامین D داشته باشید زیرا دریافت ویتامین D کافی از غذا به تنهایی دشوار است، حتی زمانی که غذاهای غنی شده با این ویتامین را انتخاب می کنید.

در مورد جذب ویتامین D از طریق نور خورشید, پوست شما از اشعه های خورشید برای تولید ویتامین D استفاده می کند، بنابراین برخی از متخصصان توصیه می کنند حمام آفتابی (محدود) انجام دهید. اما قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش [UV] خورشید تغییرات رنگدانه را تشدید می کند که می تواند باعث تیره شدن نامنظم پوست در زنان باردار شود. اکثر پزشکان توصیه می کنند که زنان باردار از خود در برابر نور خورشید (با کرم ضد آفتاب و لباس) محافظت کنند و ویتامین D خود را از غذا یا مکمل ها دریافت کنند.

 

مکمل های برای جلوگیری از کمبود

عوامل کمبود ویتامین D در بارداری

عواملی که ممکن است شما را در معرض خطر کمبود ویتامین D قرار دهد عبارتند از:

  1. چاقی: از آنجایی که چربی بدن مقدار زیادی ویتامین D ساخته شده در پوست را ذخیره می کند، کمتر در دسترس بدن قرار می گیرد.
    پوست تیره تر: افرادی که پوست تیره‌تری دارند، ملانین زیادی دارند که به عنوان یک ضد آفتاب طبیعی عمل می‌کند و تولید ویتامین D را در پوست کاهش می‌دهد.
  2. داروهای خاص: داروهایی مانند استروئیدها، داروهای ضد تشنج، داروهای کاهش دهنده کلسترول و برخی دیورتیک ها جذب ویتامین D را از روده ها کاهش می دهند.
  3. شرایط سوء جذب چربی: اختلالاتی مانند بیماری سلیاک و بیماری کرون که باعث کاهش جذب چربی از طریق رژیم غذایی را دارد و این منجر به جذب کمتر ویتامین D می شود.
    اگر نگران دریافت نکردن ویتامین D کافی هستید، از پزشک خود بپرسید که آیا باید برای کمبود ویتامین D مورد آزمایش قرار بگیرید یا نیاز به مصرف مکمل ویتامین D دارید. هنگام انتخاب مکمل، به دنبال نوع برچسب ویتامین D3 یا کوله کلسیفرول باشید که موثرترین شکل است. (ویتامین D2 یا ergocalciferol حدود 25 درصد کمتر از این ماده موثر است.)

عوارض کمبود ویتامین D در بارداری و شیردهی

با هر بارداری 3 تا 5 درصد خطر تولد نوزادی با نقص مادرزادی وجود دارد. ویتامین D ویتامینی است که به طور کلی برای سلامتی ما مهم است. به جذب کلسیم از روده ما کمک می کند، استخوان های ما را قوی نگه می دارد و از پوکی استخوان جلوگیری می کند. همچنین مهم است برای قدرت عضلانی و ایمنی بدن و سطوح پایین این ویتامین در بدن, با افزایش خطر شکستگی همراه است. شواهد زیادی وجود دارد که نشان می دهد سطوح پایین ویتامین D نیز ممکن است در سلامت قلب نقش داشته باشد. برخی سرطان ها، بیماری های خودایمنی، دیابت و برخی شرایط سلامت روان مانند اسکیزوفرنی و افسردگی میتواند متاثر از کمبود ویتامین دی باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای تأیید این موضوع مورد نیاز است. در بارداری، اگر سطح ویتامین D پایینی داشته باشید، کودک شما نیز در زمان تولد، سطح پایین ویتامین دی خواهد داشت.

 

جلوگیری از کمبود ویتامین

دلایلی که باعث کمبود ویتامین دی میشود

قرار گرفتن در مدت زمان کوتاه در معرض نور خورشید به دلیل گذراندن زمان کمی در خارج از منزل
اگر در آب و هوایی زندگی کنید که نور خورشید کم است یا پوست تیره دارید یا به دلیل اینکه زیر نور خورشید لباس می پوشید در معرض کمبود ویتامین دی هستید.
همچنین اگر چاق هستید، مشکلات جذب چربی از طریق روده را دارید، ممکن است در معرض خطر کمبود ویتامین دی باشید.
مشکلات روده یا بیماری کبدی نیز احتمال کمبود ویتامین دی افزایش میدهد.

چگونه می توانم از کمبود ویتامین D جلوگیری کرد؟

قرار گرفتن در معرض نور خورشید برای جلوگیری از کمبود ویتامین D مهم است. با این حال, باید متعادل در معرض نور خورشید قرار بگیرید. مراقب باشید خطر ابتلا به سرطان پوست در اثر آفتاب زیاد در تابستان وجود دارد و افراد با پوست روشن به طور کلی نیاز به نور خورشید دارند، 5 دقیقه در روز قرار گرفتن زیر نور خورشد از طریق بازوها، دست ها و صورت کافیست. ولی در زمستان، قرار گرفتن در معرض نور خورشید اغلب 2-3 ساعت در هفته نیاز است. افرادی که پوست بسیار تیره دارند و در مناطق سردتر زندگی می کنند نیاز به قرار گرفتن در معرض نور خورشید قابل توجه و بیشتری دارند.
کرم ضد آفتاب سطح ویتامین D را کاهش می دهد اما در عمل به نظر نمی رسد این موضوع مهمی باشد.

به طور کلی، توصیه می شود در تابستان از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعت 11 صبح تا 3 بعد از ظهر و همچنین زمانی که شاخص UV بالای 3 است از ضد آفتاب استفاده کنید.

توجه : اطلاعات این مقاله ماهیت کلی دارد و شما باید با توجه به شرایط فردی خود از پزشک و مشاور سلامت خود راهنمایی بخواهید.

امتیاز post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی WhatsApp Chat

× پشتیبانی واتساپ