عوارض مصرف بیش از حد ویتامین E

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین E

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین E

ویتامین E یک ویتامین ضروری است که نقش های مهمی در بدن شما ایفا می کند. ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می کند. آنتی اکسیدان ها موادی هستند که ممکن است از سلول های شما در برابر اثرات رادیکال های آزاد محافظت کنند، مولکول هایی که هنگام تجزیه غذا یا قرار گرفتن در معرض دود تنباکو و تشعشعات تولید می شوند. رادیکال های آزاد ممکن است در بیماری های قلبی، سرطان و سایر بیماری ها نقش داشته باشند.

اگر ویتامین E را به دلیل خواص آنتی اکسیدانی آن مصرف می کنید، به خاطر داشته باشید که این مکمل ممکن است مزایای مشابه آنتی اکسیدان های طبیعی موجود در غذا را نداشته باشد. این مکمل خطر ابتلا به بیماری های قلبی، سرطان های خاص، مشکلات بینایی و اختلالات مغزی را کاهش می دهد. ویتامین E یک ماده مغذی است که برای بینایی، تولید مثل و سلامت خون، مغز و پوست شما مهم است. همچنین کمبود ویتامین E می تواند باعث درد عصبی (نوروپاتی) شود.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین E
با این حال، مانند بسیاری از ویتامین ها، عوارض مصرف بیش از حد ویتامین E می تواند منجر به مسمومیت شود. در این مورد، به عنوان مصرف بیش از حد یا سمیت ویتامین E شناخته می شود.
این مقاله به بررسی سمیت ویتامین E، از جمله علائم و عوارض جانبی آن، و همچنین نحوه درمان و پیشگیری از آن می پردازیم.

عوارض استفاده زیاد ویتامین E چیست؟

سمیت ویتامین E زمانی است که مقدار بیش از حد ویتامین E در بدن شما انباشته می شود و باعث عوارض سلامتی می شود. یکی از عملکردهای کلیدی آن گشاد نگه داشتن رگ های خونی و جلوگیری از تشکیل لخته در رگ های خونی شماست. مقدار روزانه (DV) ویتامین ای 15 میلی گرم در روز است مواظب باشید بیشتر از مقدار توصیه شده مصرف نکنید.

غذاهای سرشار از ویتامین E

  • روغن ها: روغن سویا، روغن آفتابگردان، روغن گلرنگ، روغن جوانه گندم، روغن ذرت
  • آجیل و دانه ها: تخمه آفتابگردان، بادام، فندق، کره بادام زمینی، بادام زمینی
  • میوه ها: کیوی، انبه، گوجه فرنگی
  • سبزیجات: اسفناج، بروکلی

با توجه به اینکه ویتامین‌های محلول در چربی در چربی ذخیره می‌شوند، می‌توانند در چربی بدن شما تجمع کنند، به خصوص اگر مقادیر بیش از حد آن را از طریق رژیم غذایی یا مکمل‌ها مصرف کنید.

ویتامین E یک ویتامین آنتی اکسیدانی محلول در چربی است. اگر در دوزهای بالا مصرف شود، می تواند در چربی بدن شما تجمع کند و عوارضی ایجاد کند.

علائم مصرف بیش از حد ویتامین ای

مصرف بیش از حد ویتامین E می تواند باعث رقیق شدن خون و منجر به خونریزی کشنده شود. همچنین می تواند با لخته شدن خون، که دفاع طبیعی بدن شما در برابر خونریزی بیش از حد پس از آسیب است، تداخل ایجاد کند. همچنین با افزایش خطر سکته مغزی هموراژیک یا سکته مغزی ناشی از خونریزی در مغز مرتبط است.
علاوه بر این، یک مطالعه نشان می دهد که مصرف زیاد ویتامین E با خطر بالاتر مرگ و میر به هر دلیلی مرتبط است، اما تحقیقات بیشتری برای کشف این احتمال مورد نیاز است.
با توجه به این خطرات بالقوه شدید، نباید دوزهای زیادی از مکمل های ویتامین E مصرف کنید.

 

Symptoms of overdose

عوارض جانبی احتمالی دوزهای زیاد ویتامین E

مکمل های ویتامین E اگر در دوز توصیه شده روزانه مصرف شوند به ندرت باعث آسیب می شوند و تحقیقات هیچ اثر نامطلوبی از ویتامین E در غذا پیدا نکرده است.
با این حال، مصرف ویتامین E در دوزهای بیشتر از RDA 300 IU در روز، شما را در معرض خطر بیشتری برای سکته مغزی هموراژیک قرار می دهد. یک مطالعه در مورد استفاده از مکمل ویتامین E هشدار می دهد زیرا دریافت ویتامین E خطر سکته مغزی هموراژیک را تا 22 درصد افزایش می دهد.
حتی دوزهای کمتر از این نیز می تواند باعث ایجاد عوارض جانبی مانند تهوع، استفراغ، درد معده و اسهال شود.

پیشنهاد مقاله : عوارض مصرف بیش از حد ویتامین D

تداخلات دارویی بالقوه

به نظر می رسد خطر کمی برای تداخل ویتامین E با داروها در صورت مصرف در سطوح طبیعی وجود دارد. با این حال، مکمل‌های ویتامین E با دوز بالا، آنهایی که بیش از 300 میلی‌گرم در روز ارائه می‌کنند می‌توانند با پلاویکس یا (کلوپیدوگرل) ، آسپرین و کومادین (وارفارین) رقیق‌کننده‌های خون تداخل داشته باشند.
همچنین می توانند با تاموکسیفن، دارویی که برای درمان سرطان سینه استفاده می شود، و سیکلوسپورین، یک سرکوب کننده سیستم ایمنی که توسط افرادی که پیوند عضو دریافت کرده اند، تداخل داشته باشند.
اگر در مورد تداخلات بالقوه بین مکمل های ویتامین E و داروهای خود نگرانی دارید، باید با پزشک خود مشورت کنید. اگر مصرف ویتامین K کم دارید و مکمل ای مصرف می کنید با یک متخصص صحبت کنید. علاوه بر این، برای جلوگیری از خونریزی بیش از حد، حداقل دو هفته قبل از عمل, از مصرف ویتامین E خودداری کنید.

ویتامین E همچنین ممکن است با برخی داروها از جمله داروی سرکوب کننده سیستم ایمنی ساندیمون (سیکلوسپورین)، داروهای شیمی درمانی خاص، داروهای استاتین مانند لیپیتور (آتورواستاتین) و تاموکسیفن تداخل داشته باشد.

مصرف زیاد ویتامین E ممکن است باعث رقیق شدن بیش از حد خون شود و منجر به سکته مغزی یا افزایش خطر مرگ شود. مکمل‌ها با دوز بالا ممکن است با رقیق‌کننده‌های خون، تاموکسیفن و سیکلوسپورین تداخل داشته باشند.

 

Potential drug interactions

دوز ویتامین ای

مقدار توصیه شده رژیم غذایی (RDA) برای ویتامین ای 15 میلی گرم است. بیشتر مکمل های ویتامین E حدود 67 میلی گرم از این ماده مغذی را فراهم می کنند که بسیار بیشتر از RDA است. کسانی که به مکمل ویتامین E نیاز دارند احتمالاً کمبود ویتامین E تشخیص داده شده دارند، که برای دوز 60 تا 75 میلی گرم روزانه ارائه شده در مکمل بسیار مناسب تر است. مکمل‌های ویتامین E با دوز بالا باید با احتیاط مورد توجه قرار گیرند و از قبل با پزشک خود مشورت کنید.

درمان مسمومیت ویتامین E

درمان مسمومیت جزئی ویتامین E شامل قطع مصرف است، اما عوارض جدی‌تر ممکن است نیاز به مداخله پزشکی داشته باشد.
بهترین راه برای جلوگیری از مسمومیت با ویتامین E این است که میزان مصرف روزانه را چه از مکمل ها و چه از غذاها زیر UL 1000 میلی گرم در روز نگه دارید. مصرف بیش از حد در نتیجه خوردن غذاهای غنی از ویتامین E به تنهایی اتفاق نخواهد افتاد.
با این حال، اکثر مردم تقریباً به این مقدار نیاز ندارند، زیرا DV تنها 15 میلی گرم است. همچنین، مطمئن شوید که این مکمل‌ها را در مکانی امن و دور از دسترس کودکان نگهداری کنید. از آنجایی که این نوع ویتامین محلول در چربی است، خطر سمیت و عوارض در کودکان را افزایش می دهد. برای پیشگیری از عوارض و مسمومیت، روزانه بیش از 1000 میلی گرم ویتامین E بین غذا و مکمل ها مصرف نکنید.

تحقیقات در مورد استفاده از ویتامین E

بیماری آلزایمر. برخی تحقیقات نشان داده اند که ویتامین E با دوز بالا ممکن است پیشرفت بیماری آلزایمر را در افرادی که مبتلا به بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط تشخیص داده شده اند، به تاخیر بیندازد. مطالعات دیگر این مزیت را نشان نداده اند. به نظر می رسد مکمل های ویتامین E تاثیری بر پیشرفت افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف به بیماری آلزایمر ندارند.
بیماری کبد. مطالعات نشان می دهد که ویتامین E ممکن است علائم بیماری کبد چرب غیر الکلی را بهبود بخشد. با این حال، برخی شواهد نشان می دهد که مصرف خوراکی ویتامین E برای این منظور به مدت دو سال با مقاومت به انسولین مرتبط است.
پره اکلامپسی افزایش مصرف ویتامین E برای جلوگیری از این وضعیت بارداری که بر فشار خون تأثیر می گذارد، نشان داده نشده است.
سرطان پروستات. تحقیقات نشان می دهد که مکمل های ویتامین E و سلنیوم از سرطان پروستات جلوگیری نمی کنند. همچنین این نگرانی وجود دارد که استفاده از مکمل های ویتامین E ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد.

درمان مسمومیت

احتیاط:

هنگامی که در دوزهای مناسب مصرف شود، مصرف خوراکی ویتامین E به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود. به ندرت، مصرف خوراکی می تواند باعث موارد زیر شود:

  • حالت تهوع
  • اسهال
  • گرفتگی روده
  • خستگی
  • ضعف
  • سردرد
  • تاری دید
  • کهیر
  • اختلال عملکرد غدد جنسی
  • افزایش غلظت کراتین در ادرار (کراتینوری)

ابتلا به سرطان پروستات

مصرف دوزهای بالاتر ویتامین E ممکن است خطر عوارض جانبی را افزایش دهد. همچنین، این نگرانی وجود دارد که افرادی که از سلامتی ضعیفی برخوردارند و دوزهای بالایی مصرف می‌کنند، در معرض افزایش خطر مرگ قرار دارند.
استفاده بیش از حد می تواند با بسیاری از شرایط تداخل داشته باشد. به عنوان مثال، تحقیقات نشان می دهد که مصرف خوراکی ویتامین E ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش دهد. تحقیقات دیگر نشان می دهد که حتی خطر مرگ را در افرادی که سابقه بیماری قلبی شدید، مانند حمله قلبی یا سکته مغزی دارند، افزایش دهد. در صورتی که موارد زیر را دارید قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید:

  1. کمبود ویتامین K
  2. بیماری چشمی که در آن شبکیه آسیب دیده است (رتینیت پیگمانتوزا)
  3. اختلالات خونریزی
  4. دیابت
  5. سابقه حمله قلبی یا سکته قبلی
  6. سرطان سر و گردن
  7. بیماری کبد
  8. اگر جراحی در پیش دارید

این مکمل ممکن است خطر خونریزی شما را افزایش دهد. اگر قصد جراحی دارید، دو هفته قبل جراحی از مصرف خودداری کنید. همچنین اگر در شرف مصرف ویتامین E هستید یا فقط برای باز کردن عروق مسدود شده و بازگرداندن جریان خون طبیعی به عضله قلب (آنژیوپلاستی) انجام داده اید، با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول :

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین E چیست ؟

مصرف بیش از حد ویتامین E می تواند باعث رقیق شدن خون و منجر به خونریزی کشنده شود.

عوارض استفاده زیاد ویتامین E چیست؟

یکی از عملکردهای کلیدی آن گشاد نگه داشتن رگ های خونی و جلوگیری از تشکیل لخته در رگ های خونی است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین E می تواند باعث افزایش وزن شود؟

مطالعات مختلف در مورد تأثیر مصرف ویتامین E بر وزن نتایج متفاوتی را به همراه داشته است. با این حال، یک متاآنالیز در سال 2021 از 24 مطالعه نشان می دهد که ویتامین E تأثیر قابل توجهی بر وزن در افراد با BMI طبیعی ندارد.

ویتامین E را صبح مصرف کنم یا شب؟

اگر مکمل ویتامین E را انتخاب می کنید، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد بهترین زمان مصرف ویتامین E بعد از وعده غذایی ناهار میباشد. از آنجایی که ویتامین E یک ویتامین محلول در چربی است، مصرف آن با مقداری چربی باعث جذب بهتره بدن میشود.

 

منابع :

healthline

msdmanuals

mahbangroup

امتیاز post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

×

پشتیبانی WhatsApp Chat

× پشتیبانی واتساپ